Christian Betting - grøn energi

Virksomheder begynder at få øjnene op for solenergi

Virksomheder og store organisationer i hele verden begynder at udnytte de økonomiske fordele, grøn- og vedvarende energi bringer med sig. Georgetown, som ligger i den Republikanske by Texas, kører på vedvarende energi, da disse energiformer er nemmere at budgettere end olie og gas. Det er en tendens, der oplever fremgang flere steder i verden.

Når man overgår fra traditionelle til vedvarende energiformer, er overgangsfasen omkostningsfuld. Selvom den økonomiske gulerod viser sig på et senere tidspunkt, kan den kortsigtede investering være en stopklods for mange virksomhedsejere. I Danmark havde svært ved at implementere vindenergi, men med fast styring og vedvarende engagement, blev vindenergi en populær energiform.

Christian Betting - grøn energi

Den samme hårdfaste tilgang bør flere virksomheder adoptere, fortæller Joe Brown, der er chef redaktør på popular Science. Virksomheder får nemlig ikke blot en bedre bundlinje, de optjener også forbrugerens loyalitet.

 

Grønne initiativer er et hit hos forbrugeren

Brown fortæller, at flere forbrugere får et personligt forhold til virksomheder, der gør en grøn indsats. Han fremhæver, at virksomheder som f.eks. Patagonia Mountain Gear oplever en loyal kundeskare, fordi de virksomheden sætter den grønne dagsorden over andre. Og virksomheden får snart følgeskab af andre store forretninger, hvis Brown eller skal kigge i krystalkuglen.

Ford og Henieken, der ellers excellerer i bil- og ølindustrien, har planer om at investere massivt i grønne løsninger og teknologi. Ford har lanceret F150s, som er lettere og mere miljøvenlige. Han forudser, at mange store virksomheder går over til vind- og solenergi inden for blot få år.

Hvis en lille Republikansk by kan omstille store dele af dens energiproduktion til vind- og solenergi, så kan resten af verden også følge trop. Det er Browns helt store budskab.

Christian Betting, som rådgiver og vejleder virksomheder i Mellemøsten til en grønnere omstilling, kan kun nikke genkendende til Browns billede. Virksomheder får ikke blot et bedre omdømme, de begynder at mærke de økonomiske fordele langt hurtigere jo flere der overgår til f.eks. solenergi

About the Author