Det er først i de seneste 10 år, at vi for alvor er begyndt at snakke om klimakrisen og miljøet. Det er tid til, at vi handler, og det begynder så småt at kunne ses i diverse industrier, normer, erhvervssammenhænge og politikker. Vi kan altid blive bedre, men det er et skridt i den rigtige retning, at vi har mere fokus på nye løsninger, end vi nogensinde tidligere har haft. Én af dem, som har stået i fronten for nye løsninger inden for energiområdet, er Christian Betting. Christian Betting er administrerende direktør i firmaet Lighthouse Energy DMCC. Et firma, der rådgiver inden for vedvarende energi.
Der er ingen tvivl om, at mere bæredygtige løsninger er vejen frem i fremtiden. Det skyldes selvfølgelig vores etiske ansvar overfor kloden og vores generelle skift i mindset. I dag tænkes bæredygtighed ind i stort set alle industrier og brancher – omend nogle brancher og nogle firmaer mere end andre.
Den måde vi bruger energi på ændrer sig drastisk, og der forskes hele tiden i, hvordan vi endnu mere effektivt kan udnytte vores ressourcer. Christian Betting har med firmaet Lighthouse Energy DMCC stået forrest i forhold til at implementere solenergi i Dubai. På den ene side lyder idéen som noget, der giver rigtig god mening. Dubai har trods alt et højt antal solskinsdage, hvilket sikrer en konstant energitilføring. Men på den anden side er De Forenede Arabiske Emirater et traditionelt olieland, hvilket man kunne forestille sig som værende et benspænd. Det har Christian Betting oplevet på egen hånd – faktisk begge scenarier. Idéen om at indføre solenergi i solskinslandet kom netop af, at det var en oplagt mulighed. Men skepsissen var også til stede, da idéen i starten blev introduceret.
Det lykkedes dog Christian Betting succesfuldt at implementere solenergien. Da fakta kom på bordet, og Christian Betting kunne berette, at den vedvarende energi både kunne give overskud på bundlinjen samt blive anerkendt internationelt, blev byen overbevist.
I fremtiden vil området tilknyttet vedvarende energi blot vokse sig endnu større. Flere og flere virksomheder begynder at åbne øjnene op for, hvilke fordele det har. Ikke bare økonomisk, men også branding mæssigt og etisk.