Anskaf eller afskaf kontorinventar på grønnere vis

Når en virksomhed skal flytte, lukke ned eller af andre grunde skal skille sig af med deres kontorinventar, er det ofte en dyr affære. At afskaffe kontormøbler koster i snit 1 kroner pr. kilo erhvervsaffald, hvilket betyder, at det kan have overraskende store omkostninger at skulle få tømt et kontor eller måske endda en hel bygning. På den anden side kan man som virksomhed enormt hurtigt bruge mange penge på at anskaffe sig nye kontormøbler, når man starter op. Dette er heller ikke specielt miljøvenligt og fremmer langt fra firmaernes potentielle grønne visioner. Disse to problematikker blev grundlaget og udgangspunktet for virksomheden 3R Kontor.

Fokus på både genbrug og økonomi

Da Steffen Høgh og Jacob Hansen i 2015 lagde fundamentet for det, der skulle blive 3R Kontor, var der ikke som sådan for alvor et marked for genbrugsmøbler inden for virksomheds- og kontorbranchen. Dette fik firmaet dog hurtigt ændret på med sin innovative tilgang til kontorinventar.

Idéen er på mange måder simpel: Når en virksomhed skal skille sig af med kontormøbler eller andet inventar, giver 3R Kontor et bud på afhentningen og bortskaffelsen af disse. Dette betyder, at 3R Kontor i nogle tilfælde betaler virksomheden for at overtage deres inventar eller omvendt, at virksomheden betaler 3R Kontor for at bortskaffe inventaret. Herefter har 3R Kontor som virksomhed muligheden for at videresælge de stadig værdifulde kontormøbler til nye ejere.

Denne forretningsmodel er til stor nytte for både dem, der giver og modtager inventaret: Giverne får først og fremmest muligheden for at få bortskaffet deres kontormøbler på en billigere og nem måde. Modtagerne får derimod et velfungerende og godt møblement til deres kontorer med en besparelse på 60-70% i forhold til, hvis de skulle købe det fra nyt. Ydermere får begge parter en mere bæredygtig og grøn løsning på deres problemstillinger. En gensidig løsning, som 3R Kontor betegner som genbrugsøkonomi.

Overskuddet går til et godt formål

Nu tænker du måske: Hvis alt inventaret har en tilstrækkelig høj værdi til at blive videresolgt, hvorfor vil kontorerne så af med det? Faktum er her, at ikke alt inventar, som 3R Kontor henter fra virksomhederne, er kvalificeret til at blive solgt videre. Men hvad stiller man så op med sådan ukvalificeret inventar? Dette havde stifterne af 3R Kontor også en smart løsning på. Hvis det overskydende inventar er for slidt eller ødelagt til videre brug, sendes det til en genbrugsplads. Er det derimod stadig i god stand, men ikke af værdi til videresalg, bliver det i stedet doneret til Donationsnetværket.

Donationsnetværket er et tiltag, som virksomheden har startet med henblik på at kunne give overskydende og brugbart inventar til velgørende formål. Sådanne formål kan eksempelvis være fritidstilbud, skoler, velgørende organisationer eller andre institutioner. Alle disse formål har ofte brug for kontormøblement, men har på grund af deres relativt sparsomme budgetter ikke mulighed for at købe det selv. På denne måde bliver velfungerende møbler genanvendt på ny samtidigt med, at institutionerne undgår at skulle bruge deres i forvejen små budgetter på at anskaffe nye møbler.

Da 3R Kontor blev grundlagt, lagde de altså linjen for en grønnere og mere miljøbevidst brug af møbler inden for kontorbranchen – genbrugsøkonomien. En linje, der sidenhen har vakt stor interesse, hvorfor firmaet i perioden fra 2015 til i dag er vokset til en stor og succesfuld virksomhed. Hvis du ønsker at vide mere om 3R Kontor, deres tilgang til bortskaffelse af kontorinventar eller Donationsnetværket, kan du læse mere her.

About the Author